Kontorets nya kläder

Kontorets nya kläder

Inspireras av mode

Med en bakgrund inom mode och både studier och arbete i Milano får textilier en självklar plats i de projekt som Niklas arbetar med. Ett sådant exempel är kontoret som han utformade för konsultföretaget Netlight.

Här använde vi textil som rumsavdelare. För att bygga mycket identitet skapade vi ett spännande och scenografiskt inspirerat kontor. För att dölja trista ytor och skrymmande elskåpsdörrar tog vi fram ett koncept med segelduk som avskärmar och skapar dramatik. Besökaren anländer till en textil korridor med pilar som leder in till receptionsdisken. Motiv av orientaliska mattor blev lekfulla element. Den fysiska miljön är också viktig för vårt välmående.

Arbetar vi bra i en miljö vi trivs i, så presterar vi också bättre, berättar Niklas.

Kontorets nya kläder

Kontoret stärker företagets varumärke

Ett stort intresse för kunden och en passion för kontor har tagit Niklas Larsén till MER. Inspiration hämtar han från modevärlden och resor. Han drivs av att överraska kunden och skapa nya koncept som förstärker deras identitet. Han berättar varför han tycker att kontoret är en så viktig byggsten i kundens varumärke:

— Att synas är viktigt och blir egentligen allt viktigare. Marknadsföring är en del av det men en lika stor del är hur man ser ut och vill uppfattas. Som individer blir vi bedömda och analyserade utifrån hur vi ser ut och hur vi är. Hur vi klär oss, vilken frisyr vi har, vilken handväska vi väljer etc. Tar man företaget som exempel, så är det den fysiska arbetsplatsen, det vill säga kontoret som sänder ut dessa signaler. Även kontoret behöver rätt byxor och skor för att berätta vilka man är. Något som vi är extremt noggranna med när det kommer till oss själva.

Att förstärka företagets värderingar och identitet är en självklarhet för oss när vi tar fram nya koncept. Identiteten ligger inte bara i hur man ser ut utan även i företagets kultur, vilket den fysiska miljön kan hjälpa till att förstärka.

Kontorets nya kläder

Niklas Larsén

  • Inredningsarkitekt

  • BAKGRUND

    På MER sedan 2011. Tidigare arbetat i Milano på Aksu/Suardi, hos 3DO i Stockholm samt som egenföretagare.

  • UTBILDNING

    Modedesign Istituto Marangoni
    Inredningsarkitektur ISAD och DOMUS, Milano

  • PROJEKT I URVAL

    Möbelföretaget Horreds monter på Stockholm Furniture Fair 2013, Bravura, konsultföretaget Netlights huvudkontor på Birger Jarlsgatan.

Kontorets nya kläder
Kontorets nya kläder
Kontorets nya kläder
Kontorets nya kläder
Kontorets nya kläder
Kontorets nya kläder
Kontorets nya kläder

Monterdesign på Möbelmässan 2013

Inför årets Stockholm Furniture Fair fick MER äran att designa möbeltillverkaren Horreds monter. Med färger hämtade från vårens mode och en blandning av vintage, färg och Horreds nyheter skapades en monter som tog för sig på mässan.

Vi ville visa möblerna i ett så naturligt sammanhang som möjligt, vilket egentligen är det helt motsatta till vad man brukar göra på mässor där man öppnar upp och ställer möblerna på piedestal. Vi ramade medvetet in och skapade en rumsupplevelse som tack vare textil runt hela ytan blev till en intim rumskänsla. Horreds möbler hamnade i ett sammanhang och en skala som de faktiskt är tänkta för. Handplockade vintagestolar bidrog till en autentisk känsla, berättar Niklas.

Kontorets nya kläder